Chocoladeletters zijn dit jaar onbetaalbaar: “Dit gaat nergens over”

20 november 2024 Uit Door Nieuwspauze

Het sinterklaasfeest dreigt dit jaar een flinke hap uit je portemonnee te nemen, en niet door pepernoten of cadeautjes, maar door de chocoladeletters. De prijs van deze zoete traditie is namelijk gestegen met gemiddeld 20 tot 25 procent, en in sommige gevallen zelfs tot 40 procent.

Het lijkt erop dat je dit jaar niet alleen moet nadenken over welke letter je kiest, maar ook of je er überhaupt één kunt betalen. Misschien toch maar hopen dat Sinterklaas je bankrekening vult in plaats van je schoen.

De forse prijsstijgingen hebben verschillende oorzaken, waarvan de grootste te vinden is in Afrika, de cacaoleverancier van de wereld. Door misoogsten, veroorzaakt door grillige weersomstandigheden en ziektes die cacaobomen aantasten, is de productie de afgelopen jaren sterk afgenomen. Deze schaarste drijft de prijzen op, en dat merken wij als consument in de schappen. En alsof dat nog niet genoeg is, spelen ook stijgende transport- en energiekosten een rol. Zelfs duurzame merken zoals Tony’s Chocolonely, die zich inzetten voor eerlijke handel, ontkomen niet aan prijsverhogingen.

De cijfers liegen er niet om. Uit een onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat merken als Jumbo en Kruidvat flinke stijgingen hebben doorgevoerd, met respectievelijk 35 en 25 procent. Albert Heijn houdt het op een verhoging van 13 procent, terwijl Plus relatief mild blijft met slechts zeven procent. Wie had gedacht dat boodschappen vergelijken ooit zo strategisch zou worden voor iets simpels als een chocoladeletter?

Deze prijsontwikkeling dwingt veel consumenten tot creativiteit. Waar de chocoladeletter vroeger een vanzelfsprekende traditie was, wordt het nu meer een bewuste keuze. Sommige mensen overwegen goedkopere huismerken, terwijl anderen experimenteren met zelfgemaakte alternatieven. Maar eerlijk is eerlijk: niets haalt het bij die perfect gegoten letter van een A, S of Z in glimmend zilverpapier.

Naast de financiële overwegingen heeft de chocoladeletter ook een emotionele lading. Het is een symbool van traditie, nostalgie en misschien zelfs van een vleugje luxe. Dit jaar, als je je chocoladeletter ontvangt (of besluit jezelf er eentje cadeau te doen), weet je dat het meer is dan alleen een lekkernij. Het is een herinnering aan de cacaoboeren, de impact van klimaatverandering en de waarde van gekoesterde tradities. En zeg nou zelf, wie wil er geen stukje geschiedenis opeten met een kopje thee?

Bron: Faqts

Meer voor jou: